Blog di dalam kelas.
Apakah itu blog?
Bermulanya penulisan blog
ini pada tahun 1992 di dalam World Wide Web yang dijadikan sebagai tempat untuk
berkongsi maklumat. Tiga ciri utama blog dimulakan iaitu mengandungi pautan ke are yang lain
dalam web, mempunyai komen pautan dan interaktif serta saling berkait. Menurut
Normaliza Abd Rahim (2014) Blog ialah suatu tempat perbincangan bertulis tidak
kira secara formal atau tidak formal. Blog boleh digunakan bagi kegunaan peribadi
seperti tujuan perniagaan dalam mempromosikan produk yang diinginkan.
Blog juga merupakan laman
web yang mudah untuk digunakan oleh semua orang kerana laman web ini bersifat
mesra pengguna. Hal ini kerana, laman web ini mudah digunakan oleh semua pihak
tidak kira umur. Blog membolehkan penulisnya untuk berinteraksi bersama
masyarakat walaupun hanya di dalam tulisan sahaja. Penulisan blog merupakan
aktiviti yang mampu membantu pelajar untuk meningkatkan keyakinan dan memberi
motivasi kepada pelajar untuk terus menulis tidak kira secara formal atau tidak
di dalam blog (Li & Chingnell, 2010). Pelajar juga akan berasa seronok dan selesa
menulis di dalam blog kerana blog tersebut dibuat secara peribadi dan hanya
pembaca yang dijemput sahaja yang dapat melihat blog mereka.
Kajian mengenai blog
telah dibuat oleh beberapa orang pengkaji. Menurut Fredig dan Trammel (2004)
blog dijadikan tempat dialog di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengan
pembaca dan penulis blog dengan penulis blog yang lain. Blog yang menggunakan
teknologi dapat memberi latihan yang berguna berdasarkan maklum balas serta
langkah asas dalam proses penulisan untuk memperibaiki penulisan pelajar
(Williams, 2004). Penulis blog dapat membantu elajar lebih mahir untuk menulis
kerana penulisan blog dapat meningkatkan keyakinan mereka. Zaini et al. (2009)
mengatakan blog dapat memberi peluang kepada penulis untuk belajar mengenai
idea, tatabahasa, struktur ayat, perbendaharaan kata dan cara susunan penulisan
mereka. Pengkaji lain juga dapat mengkaji perbezaan penggunakan bahasa lelaki
dan perempuan daripada penulisan blog mereka.
Zaini Amir et al. (2012) telah
membuat kajian mengenai bahasa di antara lelaki dan perempuan tersebut. Daripada
kajian tersebut mendapati bahawa bahasa yang digunakan oleh lelaki dan
perempuan yang menulis blog selalunya tidak formal serta sama dengan bahasa
percakapan harian. Daripada kajian tersebut mendapati terdapat perbezaan
penggunaan bahasa dalam kalangan penulis blog remeja berkemungkinan dikaitkan
dengan jantina. Menurut Wong & Woo (2009) penulisan blog dapat membantu pelajar untuk
menulis dengan baik dan lebih fleksibel. Mereka juga berpendapat blog mampu memudahkan
komunikasa dua hala antara pelajar dengan pelajar atau pelajar dengan guru yang
mengajarnya untuk berinteraksi. Penulisan blog menjadi lebih terkenal kerana
blog tersebut privasi dalam masa yang sama penulis dapat meluahkan apa sahaja
idea yang mernarik untuk dikongikan. Kajian oleh pengkaji Ruzy Saliza (2007) menunjukkan
penulisan wanita semasa menulis blog amat hebat kerana menggunakan ayat-ayat
yang menarik dan sangat baik. Maka terbukti bahawa penulisan blog mampu membantu
pelajar untuk terus menulis dengan baik dan lebih yakin untuk menulis.
No comments:
Post a Comment