Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Cerita ini mengisahkan mengenai Alim dan keluarganya. Alim dan keluarga akan pulang ke kampungnya di Kajang. Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuknya di kampung. Setelah 30 minit perjalanan, Alim dan keluarga sampai di kampung. Alim terus mencari ayam dan itik kepunyaan datuk dan neneknya. Alim sedih. Alim marah. Alim menangis secara tiba-tiba. Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tiada di kampung. Lalu Alim melihat sekeliling rumah nenek dan datuknya. Alim keliru melihat keadaan rumah tersebut yang lain daripada yang biasa dilihatnya. Alim sedih. Alim terus menangis. Alim sangkakan rumah datuk dan nenek sudah tiada. Lalu nenek Alim memujuk.

Rujukan: Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi (Normaliza Abd Rahim, 2019)



Terdapat beberapa jenis multimedia yang boleh digunakan bagi cerita sosial ini.

Jenis multimedia yang boleh menyebarkan cerita sosial:

1. Di dalam penulisan teks

Penulisan teks dapa membantu cerita sosial mudah disebarkan. Teks yang boleh digunakan bagi menyebarkan cerita sosial ini ialah seperti teks bercetak, teks imbasan dan teks elektronik. Teks perlu mempunyai komponen reka letak teks dan menggunakan aplikasi media. Tujuan penggunakan aplikasi media bagi mengelakkan pembaca bosan kerana pembaca mudah bosan apabila hanya membaca teks tanpa ada gambar.

2. Animasi

Animasi merupakan penggunaan komputer yang menciptakan gerak pada layar animasi. Animasi merupakan sesuatu yang baharu namun tidak asing lagi dalam masyaraka di Malaysia. Penggunaan animasi untuk mencerita cerita sosial dapat membantu cerita sosial ini tersebar dengan meluas. Hal ini kerana, animasi merupakan salah satu media yang diminati oleh masyarakat tanpa mengira umur. Penggunaan media animasi dapat membantu perkembangan cerita-cerita sosial.

3.  Video

Penyebaran cerita sosial dapat berlaku dengan mudah sekiranya menggunakan media video. Video tersebut boleh dilakonkan oleh sesiapa sahaja atau video dalam bentuk grafik. Masyarakat pada masa kini lebih gemar meilhat video yang menarik berbanding membaca teks. Penggunaan media ini lebih dekat dengan jiwa masyarakat lalu mudah penyebaran cerita sosial ini berlaku.

4. Audio

Bunyi merupakan tarikkan kepada masyarakat untuk terus mendengar cerita yang ingin disampaikan. Apabila audio digunakan masyarakat akan merasakan cerita itu lebih dekat dengan kehidupan mereka. Bunyi audio yang digunakan dapat memberi kesan kepada masyarakat apabila mendengar audip tersebut. Pendengaran bunyi audio dapat membantu cerita sosial itu lebih difahami dan disebarkan oleh masyarakat.

No comments:

Post a Comment