Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019: Medium shot (Gadis Trex Production)


Medium shot bagi manusia merupakan gambar manusia yang hanya kelihatan daripada kepala dan hanya separuh badan sahaja. Gambar ini lebih dekat berbanding gambar yang diambil long shot. Gambar medium shot lebih fokus kepada subjek berbanding latar belakang yang ada di tempat manusia tersebut. Berikut merupakan contoh gambar manusia medium shot.


Seperti gambar yang diambil di dalam gambar ini. Subjek yang merupakam manusia telah diambil gambarnya lebih dekat sedikit berbanding gamba long shot. Gambar ini tidak kelihatan kaki subjek kerana medium shot merupakan gambar separuh dari badan sahaja. Subjek kelihatan seperti sedan mencari sesuatu di dalam begnya. Mungkin beliau sedang mencari telefon tapi sepelas gambar diambil baru beliau tersedar bahawa telefonnya sedang digunakan untuk mendapatkan gambar ini.


Gambar ini menunjukkan seperti subjek sedang diambil gambar secara tiba-tiba. Subjek yang tidak bersedia dan tidak tahu untuk membuat apa beliau mengeluarkan dua jarinya untuk menunjukkan 'peace'. Walaupun gambar nampak seperti tidak bersedia namun subjek tetap kelihatan cantik dengan cermin matanya yang bertukar menjadi warna yang gelap.


Gambar medium shot ketiga ini nampak seperti subjek lebih bersedia. Gambar ini juga menunjukkan posisi badan subjek seperti model yang sebenar. Walaupun hanya mampu menjadi model di dalam kursus multimedia sahaja, namun subjek tetap menjiwai seperi model tudung yang berjenama.

Berikut merupakan medium shot bukan manusia:


Medium shot bukan manusia ini menunjukkan kehijauan yang menarik. Warna hijau merupakan warna yang ceria yang menenangkan. Walaupun gambar medium shot ini seperti tidak menarik namun ada mesej yang tersendiri iaitu lindungi bumi dengan menanam tanaman yang hijau yang indah.


Gambar yang diambil oleh salah seorang ahli kumpulan. Walaupun saya tidak menjejakkan kaki di sini dan tidak menahu maksud perkataan tersebut namun saya percaya tempat ini mampu mengembirakan hati saya dan mampu melihat sejauh mana kehebatan jeritan saya jika saya menaiki "rollercoster" tersebut. Langit yang cerah juga mampu menaikkan semangat saya untuk mencuba segala mainan yang ada di situ.



Gambar ini menunjukkan betapa bersihnya jalan di Jepun. Jalan ini sangat bersih sehingga saya rasa yakin dan ingin mencuba baring di atas jalan tersebut. Keindahan Jepun membuat saya rasa jika saya ada duit yang banyak sekarang saya ingin terbang ke sana.

No comments:

Post a Comment